Carnage: Bilgi sorunu, hakikat ve gerçeklik


Platonun metinlerinde Antik Yunanda tanrıların insanı yarattırken diğer tüm canlılara hayatta kalmaları için herşeyi dağıttıkları ve insan için geriye pek bir şey kalmadığı, bu yüzdende insanın diğer canlılara nazaran daha güçsüz bir varlık olarak var olmaya mahkum bırakıldığı, sonrasıda ise prometheus’un ateşi insanlara vererek onları güçlendirdikleri yazmaktadır. Ateş aslında insanı güçlü kılacak bilginin sağlanması anlamında bir ilk adımdır. Ateş bilgidir. Böylelikle diğer canlılardan farklı olarak insan bilgi sayesinde hayatta kalabilmekte ve tüm yaşamını bildiği kadarıyla yönlendirmekte (ayrıca doğaya ve kendi türüne de üstünlük kurabilmekte). Diğer canlar doğuştan gelen bilgilerinin üstüne başka bilgi ekleme ihtiyacı duymazken insan boş bir levha  olarak geldiği dünyada bu levhayı doldurma zorunluluğu olan tek canlıdır.  Bu zorunluluk ile dil arasında önemli bir bağlantı vardır ve dil ile insan fenomenlere karşı doğal olmayan bir anlam dünyası yaratmaktadır. Diğer bir ifade ile nesnenin hakikatine dil vasıtasıyla bilgi ile ulaşmaya çalışan insan (ki diğer canlıların bilgi ile ilişkilerinin farklı olması nedeniyle bunu yapmazlar)  bildiği kadar gerçeklikler üretmektedir. Bu noktada Nietzsche’nin perspektivizmine gönderme yaparak bilgi biriktirme düzeylerine göre insanların bakış açıları geliştirdiği ve gerçeklikler türettiğini biliyoruz. Bilginin çoğalması ile fenomenlerin hakikatleri ile üretilen gerçekliklerin birbirlerine yaklaşması ise söz konusu…

Antik Yunan metinlerinden yola çıkarak tanrıların insanlara son derece acımasız davrandıkları yorumu tarih boyunca  yapılmıştır.  Roman Polanski bu noktada yukarıda bahsedilen bilgi sorunu gerçeklik ve hakikat bağlantısı ve bakış açılarının insana has bir tür lanet olduğunu Carnage isimli filminde işlemekte. 

Fİlm çocukları kavga eden iki çiftin bu kavgayı medenice çözme çabaları üzerine inşa edilmiş. Bilgi sorununun net bir şekilde ortaya konulduğu filmde bakış açılarının çatışmasının gerilimi sizi filmin içine suratle çekecek. Bakış açılarına sabitlenmiş insanoğlunun çelişkili doğası hakkında film bize imgeler sunuyor. Kimsenin amacı hakikat değil tek istenilen, kabul edilen gerçekliğin diğerleri tarafından da kabul görmesi. Tüm iktidar mücadeleleride öyle değil midir? Hakikat kimin umrunda? Gerçeklik denilen olgunun bilgi ile ilişkisi ve bakış açıları çerçevesinde bireylerin gündelik ilişkilerinden başlayarak toplumun pek çok katmanında   gördüğümüz iktidar mücadelesini son derece mimimal bir şekilde anlatan filmde karakterlerin çocukları hakkında sahip oldukları bilgilerin iyiden iyiye az olması ile müthiş bir metafor yaratılmış. Az biliyoruz ama bir gerçeklik kurma konusunda son derece yetenekliyiz ve bu gerçekliği karşı tarafa kabul ettirme konusunda ise ısarcı. Bu aslında temelde bir çeşit güç istenci ve insanın doğaya olduğu gibi kendi türüne karşı da uyumsuz olmasının temel nedeni. Bu uyumsuzluğun sonucu ise kaos. (orta doğuda gerçeklikler hiç de medenice kabul ettirilmeye çalışılmıyor örneğin). Kaosun ortadan kalkmasını sağlayacak yegane şey ise bilgi. Filmin sonunda dünyada yaşanılan tüm kaosun nedenleri hakkında hislere sahip olacaksınız.

İyi seyirler.

imdb puanı: 7.2 (2016)

http://www.imdb.com/title/tt1692486/

Director:

Roman Polanski

Writers:

Yasmina Reza (play),  Yasmina Reza (screenplay)

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s